lyrankonferens.se – Allt du behöver veta om konferenser

Marknadsför med sms

Vare sig du driver en konferensanläggning eller vill bjuda in till en särskild konferens är det smart att marknadsföra med sms. Då når du snabbt dina kunder och ditt meddelande blir så gott som garanterat läst.

Satsa på smsverktyg

Visst kan du välja att sms:a alla dina kunder på egen hand från din mobil eller dator, men det är bara ineffektivt och tidsödande. Då är det smartare att använda ett riktigt smsverktyg där du enkelt kan vilja vilken kundgrupp som ska få vilket meddelande och där du sedan kan analysera resultaten. Du sparar tid och får snabbare respons på dina kampanjer. Om du använder Ungappeds smsverktyg kan du sätta ihop det med resten av deras plattform med e-postmarketing för maxad marknadsföring. Gå in på Ungapped och testa deras smsverktyg helt gratis och få fler besökare till konferensen.

Fördelar med sms

Varför ska du då använda sms? Den absolut största fördelen med just sms är i hur hög grad som ditt meddelande faktiskt blir läst. När du skickar ut ett nyhetsbrev vet du inte om eller när det blir läst. När du skickar ut ett sms kommer meddelandet att omgående komma fram på mottagarens skärm. De flesta av oss kan läsa delar av sms:et utan att öppna det. Så gott som alla vill kolla mobilen när den plingar till. Så läser de om din konferens eller om ett bra erbjudande som du har.

Marknadsför konferensen

Att marknadsföra en konferens tar tid. Den absolut bästa reklamen är ett välordnat arrangemang som uppfyllt deltagarnas förväntan, helst med råge. Då kommer de att vilja komma tillbaka och de kommer även att berätta om eventet för vänner. I andra hand kommer nyhetsbrev och sms. Nyhetsbrev och sms är bra komplement. Det är svårt att skapa en djupare relation med en sms-kampanj. Syftet är snarare att påminna dem om konferensen och att de ska anmäla sig. Du kan skapa och skicka sms-kampanjer utifrån kundgrupper: barnfamiljer, yrkesgrupp eller boendeort och ge gruppen ett passande erbjudande. Gärna med tidspress, så att de sparar pengar om de anmäler sig inom tre dagar. Eller att du har ett avtal med ett hotell så att de kan få billigare boende genom konferensen eller om du bokat en riktigt intressant gästtalare.

För att marknadsföra konferensen på sikt är det smart att bygga en djupare relation. Då är nyhetsbrev det bästa. Mer text, bilder, fler erbjudanden och du kan även skriva något mer personligt. Nyhetsbrev i kombination med sociala medier är en mediastrategi som fungerar för de flesta konferenser. Tänk också på att vara aktiva hela året, så att gamla besökare blir påminda om eventet hela året om. Sannolikheten att de besöker er igen är då större, och även att de berättar om just ert event för familj och vänner.